Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Inhalt:

Betreuung wissenschaftlicher Arbeiten

Dissertationen (Auswahl)

  1. Petra Ederer, »The Empowered Child: Discourses of Childhood in Time Travel Stories for Children and Young Adults« (2016-2020) (Co-Betreuung, Universität Wien).
  2. Georgi, Sonja. »Countering Cyberspace: Technology, Capitalism, and Urban Dystopia in the  Works of Alejandro Morales, Larissa Lai, and Nalo Hopkinson« (Univ. Siegen) (2008-2010).
  3. Hillard, Ann-Sophie. »Aux frontières de l'humain: Hybridité et transgression à l'horizon de la Science-fiction contemporaine germanophone« (seit 2018) (Co-Betreuung, Université de Straßbourg)
  4. Iacobescu, Rafaela. »Female Choices of Self-Expression in Contemporary Latino/a Literature and Culture« (Univ. Graz) (seit 2014).
  5. Kipourou, Ioanna. »Challenging Americannness: Borderland Mobility and Cultural Citizenship in Hispanic American Women's Narratives« (Univ. Graz) (seit 2014).
  6. Klecok, Gabriele. »Joseph Pilates‘ Concept of ›Contrology‹ and the Culture of Agency« »Pilates’ Ensouled Bodies – Contrology, Agency, and Physical Fitness in the USA« (FU Berlin, Univ. Graz) (seit 2017).
  7. Meyer, Alexandra. »Reclaiming Age: Discourses of Decline and Women's Narratives of Resistance« (Univ. Graz) (2014).
  8. Neuwirth, Manuela. »›Life, Liberty, and the Pursuit of Happiness‹ and Their Opposites: Suicide, Mental Illness, and Antinatalism in American Literature and Culture« (Univ. Graz) (seit 2019).
  9. Weber, Stephanie. »Staging the Freak. Das (Un-)Heimliche als Raum und Rahmen für die Inszenierung außergewöhnlicher Körper in deutsch- und englischsprachiger Literatur der Postmoderne. (2019) (Co-Supervision, University of Vienna)
  10. Zlof Planisek, Jerneja. »Ambiguous Gender Roles in Social Dramas of the American Postwar Era« (Univ. Graz) (since 2014).

 

Exzellente Magister- und Staatsexamensarbeiten (Auswahl) 

  1. Joachim Baars, »Das Hörspiel in den USA zwischen 1930 und 1950: Zur Funktion und Ästhetik des seriellen Radio-Dramas« (FU Berlin) (2005).
  2. Simone Bachofner, »Hollywood Film and the Cultural Memory of the Civil War South: Gone with the WindCold Mountain, and Others« (FU Berlin) (2006).
  3. Kristina Biskup, »(Dis)Continuities of Gender: Femininity in Buffy the Vampire Slayer« (FU Berlin) (2006).
  4. Alessandra Boller, »Power Relations, Identity, and the Non-Normative Body in Contemporary Irish Literature« (Univ. Siegen) (2011).
  5. Jessica Branke, »Language and Identity in Paul Auster’s City of Glass  and the Graphic Novel Adaptation by Paul Karasik and David Mazzucchelli« (Univ. Siegen) (2011).
  6. Nadia Colditz, »›Cavalese‹ und ›Oahu‹: Die transatlantischen und transpazifischen Beziehungen nach Ende des Kalten Krieges im Spiegel zweier Unfälle des US-Militärs« (FU Berlin) (2004).
  7. Christiane Debus,  »The Representation of Trauma: American 9/11 Fiction« (Univ. Siegen) (2011).
  8. Anastasiia Fuchs, »Praising the Common Man: Unfolding Nature in John Steinbeck’s The Grapes of Wrath« (Univ. Graz) (2018).
  9. Eden Golob, »Sweet as honey and beautiful as a flower? An Ecofeminist Approach to Nature Symbolism in Rupi Kaur’s Poetry milk and honey and the sun and her flowers« (Univ. Graz) (2020).
  10. Johanna Grünwald, »I Swore I Wouldn't Go Reality"- Authenticity and Humor in Comedic Mockumentaries on Television«. (Univ. Graz) (2017).
  11. Birgit Haugg, »Die ›Krise der Männlichkeit‹ im Hollywood-Film der 1990er Jahre: American Beauty und Fight Club. Eine film- und kulturwissenschaftliche Analyse« (FU Berlin) (2008).
  12. Lasse Holler, »Triumph des Traumas: Die USA, ihre Kriege, ihre Helden. Der US-amerikanische Weltkrieg-II-Film, Vietnamfilm und Irakfilm« (FU Berlin) (2009).
  13. Sebastian Husnik, »Religion in U.S. American Slave Narratives« (RU Bochum) (2009).
  14. Katharina Inthal, »Stereotyping Blackness: The Representation of African Americans in Contemporary u.S. Media and Its Impact on Society« (KFU Graz) (2017).
  15. Birte Jeschke, »Globalisierung / Amerikanisierung / McDonaldisierung: Kulturelle Identitäten und Lebensstile in einer globalen Warenwelt« (FU Berlin) (2006).
  16. Friederike Kärcher, »The First Chronological Exhibition of American Art in 1872« (FU Berlin) (2005).
  17. Sabine Lamont, »The Real of an Illusion: Architecture and the Representation of Contemporaneity. Still Learning from Las Vegas« (FU Berlin) (2005).
  18. Ivonne Lienau, »Museumsmarketing und Ausstellungskonzeption am Beispiel des Jüdischen Museums Berlin und des United States Holocaust Memorial Museums in Washington, D.C.« (FU Berlin) (2005).
  19. Liliia Makala, »Scary Things: Stephen King’s Subtle Horror as a Critique of U.S. American Society« (Univ. Graz, 2019).
  20. Manuela Neuwirth, »Little Green Men in a Gray Area: From the Post/Modern to the Posthuman Extraterrestrial in The X-Files«. (Univ. Graz) (2019).
  21. Lena Oschewsky, »Dem Traum wieder Raum geben? Manifestationen amerikanischer Träume und Alpträume in der Stadt Los Angeles in den neueren Filmen von Wim Wenders« (FU Berlin) (2007).
  22. Susann Park, »Made in America: Das amerikanische Modesystem zwischen Uniformierung und Individualisierung« (FU Berlin) (2005).
  23. Christian Perwein, »The Good, the Bad, and Everything in Between: Transnational America in the Works of Ryu Murakami« (Univ. Graz) (2018).
  24. Robert Pitterle. »›Surviving the Sixties‹: Das Kino der apokalyptischen Subjektivität« (FU Berlin) (2005).
  25. Daniela Pöder, »Gated Communities: Symptom für einen Verfall der amerikanischen Gesellschaft? Eine kulturwissenschaftliche Betrachtung« (FU Berlin) (2005).
  26. Jie Rong, »Transnational Mulan: A Chinese Legend in U.S. Literature and Culture« (RU Bochum) (2009).
  27. Sara Stefanie Schade, »Discourses of Theatricality and Antitheatricality in 19th Century Popular Culture« (FU Berlin) (2005).
  28. Rebecca Schäfer, »The Fake Monster – Lady Gaga’s Hyper(Real) Performances: (De)Constructing Identity, Gender, and Whiteness« (Univ. Siegen) (2011).
  29. Elisabeth Schneider, »Disrupting Hegemonic Heteronormativity through Queer Intervention Strategies: The Negotiation of Queercoding and Queerbaiting in Fandom Spaces« (Univ. of Graz) (2018)
  30. Sabine Schreiter, »Performativity and Postmodernity: Stardom, Body Cult and Ethnic Indeterminacy from the Glamorous Hollywood Star System to New Hollywood« (FU Berlin) (2005).
  31. Lina Tegtmeyer, »Moving Around the Urban Blank – Visual Exclusion and the Relation to the Real in Contemporary Picture Postcards of Urban America« (FU Berlin) (2009).
  32. Alexandra Unrein, »Asien in Hollywood – Hollywood in Asien: Transkulturalität in der Filmbranche in Hollywood, Japan und Hongkong« (FU Berlin) (2005).
  33. Nora Wenzl, »Black Films, White Fear? Whiteness in South-of-the Border Film Noir« (Univ. Graz) (2015).
  34. Hannah Wolff, »›Look, Donald Trump’s got broad shoulders.‹ Masculinity in the 2016 U.S. Presidential Elections« (Univ. of Graz) (2018/19)
  35. Jessica Weisenstein, »›Spectacles of Horror‹: Race und Gender in amerikanischen Werken der Gothic Fiction des 19. Jahrhunderts« (Univ. Siegen) (2011).
     

  Exzellente B.A.-Arbeiten

  1. Kristina Baier, »(Re-)Inventing Time: Theories of Time Travel and Their Fictionalizations« (Univ. Siegen) (2011).
  2. Melina Bangert, »The Construction of Exile in Ernest Hemingway's A Moveable Feast and The Sun Also Rises« (Univ. Siegen) (2007).
  3. Lisa Buchegger, »›It’s Good to be Bad‹ - The Performance of Villainy in Disney’s Frozen and Zootopia« (Univ. Graz) (2019).
  4. Christiane Debus, »Jane Austen in Contemporary British Film and Television« (Univ. Siegen) (2008).
  5. Alexandra Franckh, »›There Is No Place Like Home‹: Belonging and Alterity in Contemporary Arab-American Fiction« (Univ. Siegen) (2010).
  6. Teresa Ginsberg, »The Invention of Otherness: Ethnicity, Transparency and Class in the Female Bildungsroman« (Univ. Siegen) (2011).
  7. Mijo Lee, »Die verpasste Liebe in ausgewählten Filmen von Wong Kar-Wai« (Univ. Siegen) (2008).
  8. Gloria Metz, »›Trying Out,‹ ›Trying On‹: Identity, Queerness, and Consumerism in Sex and the City« (RU Bochum) (2010).
  9. Manuela Neuwirth, »Cancer Culture: The American Way of Death in Breaking Bad and The Big C«. (Univ. Graz) (2015).
  10. Florian Nölting, »Randa Jarrar’s A Map of Home: Transculturality and Coming of Age in an Arab-American Bildungsroman« (Univ. Siegen) (2010).
  11. Tanja Reiffenrath, »At Borders and Crossroads: Conceptualizing the New Mestiza in Chicana Literature« (Univ. Siegen) (2007/08).
  12. Nadine Rousseau, »Reisesehnsüchte: Die Suche nach Identität und die Einverleibung des Anderen« (Univ. Siegen) (2006).
  13. Iris Schäfer, »Female Spaces in Mainstream Gaming« (Univ. Siegen) (2010).
  14. Julia Schüren, »Dystopian Cities: Multiethnicity as a New Primal Fear in Crash (2004) and Babel (2006)« (Univ. Siegen) (2007).
  15. Benjamin Ryan Ulonska, »Meta-Genre SciFi Horror: Literaturverfilmungen zwischen Gesellschaftskritik und Propaganda« (Univ. Siegen) (2010).
  16. Svena von Itter, »Difficult Encounters – Tomson Highway’s Kiss of the Fur Queen and the Stakes of Transculturation« (Univ. Siegen) (2011).
  17. Nora Wenzl, »Anytown, USA? Examining the Role of Urban Settings in Film Noir, on the Examples of The Asphalt Jungle and Where the Sidewalk Ends« (Univ. Graz) (2013).
Univ.-Prof. Mag. Dr.

Stefan L. Brandt

M.A.

Institut für Amerikanistik
Heinrichstraße 18/I, 8010 Graz

Telefon:+43 (0)316 380 - 2466
Fax:+43 (0)316 380 - 9768


Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Zusatzinformationen:

Ende dieses Seitenbereichs.