Betreuung wissenschaftlicher Arbeiten
Betreuung wissenschaftlicher Arbeiten
Dissertationen
- Cai, Shanshan. »The Postfeminist Dimension of Pearl S. Buck« (seit 2015).
- Georgi, Sonja. »Countering Cyberspace: Technology, Capitalism, and Urban Dystopia in the Works of Alejandro Morales, Larissa Lai, and Nalo Hopkinson« (Univ. Siegen, Zweitbetreuer) (2008-2010).
- Hamscha, Susanne. »The Fiction of America: Performing the Cultural Imaginary in American Literature and Culture« (FU Berlin) (2008-2012).
- Iacobescu, Rafaela. »Female Choices of Self-Expression in Contemporary Latino/a Literature and Culture« (KFU Graz) (seit 2014).
- Kipourou, Ioanna. »Challenging Americannness: Borderland Mobility and Cultural Citizenship in Hispanic American Women's Narratives« (KFU Graz) (seit 2014).
- Klecok, Gabriele. »Joseph Pilates‘ Concept of ›Contrology‹ and the Culture of Agency« »Pilates’ Ensouled Bodies – Contrology, Agency, and Physical Fitness in the USA« (FU Berlin, KFU Graz) (seit 2012).
- Lahm, Sarah. »The Simulated City: The North American City as Pop Culture Palimpsest in Fiction, Film, and Television« (KFU Graz) (seit 2015).
- Meyer, Alexandra. »Reclaiming Age: Discourses of Decline and Women's Narratives of Resistance« (KFU Graz, Zweitbetreuer) (2014).
- Rader, Mario. »Creating New Worlds in the Shells of the Old: The ‘Anarchist Dispositif’ and the Poetics of Exodus in Contemporary U.S. Literature and Film« (KFU Graz) (seit 2014).
- Zlof Planisek, Jerneja. »Dysfunctional Families and the American Dream in Mid-20th Century American Drama« (KFU Graz) (seit 2014).
Magister- und Staatsexamensarbeiten mit Auszeichnung
- Joachim Baars, »Das Hörspiel in den USA zwischen 1930 und 1950: Zur Funktion und Ästhetik des seriellen Radio-Dramas« (FU Berlin) (2005).
- Simone Bachofner, »Hollywood Film and the Cultural Memory of the Civil War South: Gone with the Wind, Cold Mountain, and Others« (FU Berlin) (2006).
- Kristina Biskup, »(Dis)Continuities of Gender: Femininity in Buffy the Vampire Slayer« (FU Berlin) (2006).
- Alessandra Boller, »Power Relations, Identity, and the Non-Normative Body in Contemporary Irish Literature« (Univ. Siegen) (2011).
- Jessica Branke, »Language and Identity in Paul Auster’s City of Glass and the Graphic Novel Adaptation by Paul Karasik and David Mazzucchelli« (Univ. Siegen) (2011).
- Nadia Colditz, »›Cavalese‹ und ›Oahu‹: Die transatlantischen und transpazifischen Beziehungen nach Ende des Kalten Krieges im Spiegel zweier Unfälle des US-Militärs« (FU Berlin) (2004).
- Christiane Debus, »The Representation of Trauma: American 9/11 Fiction« (Univ. Siegen) (2011).
- Johanna Grünwald, »I Swore I Wouldn't Go Reality"- Authenticity and Humor in Comedic Mockumentaries on Television«. (KFU Graz) (2017).
- Birgit Haugg, »Die ›Krise der Männlichkeit‹ im Hollywood-Film der 1990er Jahre: American Beauty und Fight Club. Eine film- und kulturwissenschaftliche Analyse« (FU Berlin) (2008).
- Lasse Holler, »Triumph des Traumas: Die USA, ihre Kriege, ihre Helden. Der US-amerikanische Weltkrieg-II-Film, Vietnamfilm und Irakfilm« (FU Berlin) (2009).
- Sebastian Husnik, »Religion in U.S. American Slave Narratives« (RU Bochum) (2009).
- Katharina Inthal, »Stereotyping Blackness: The Representation of African Americans in Contemporary u.S. Media and Its Impact on Society« (KFU Graz) (2017).
- Birte Jeschke, »Globalisierung / Amerikanisierung / McDonaldisierung: Kulturelle Identitäten und Lebensstile in einer globalen Warenwelt« (FU Berlin) (2006).
- Friederike Kärcher, »The First Chronological Exhibition of American Art in 1872« (FU Berlin) (2005).
- Sabine Lamont, »The Real of an Illusion: Architecture and the Representation of Contemporaneity. Still Learning from Las Vegas« (FU Berlin) (2005).
- Ivonne Lienau, »Museumsmarketing und Ausstellungskonzeption am Beispiel des Jüdischen Museums Berlin und des United States Holocaust Memorial Museums in Washington, D.C.« (FU Berlin) (2005).
- Lena Oschewsky, »Dem Traum wieder Raum geben? Manifestationen amerikanischer Träume und Alpträume in der Stadt Los Angeles in den neueren Filmen von Wim Wenders« (FU Berlin) (2007).
- Susann Park, »Made in America: Das amerikanische Modesystem zwischen Uniformierung und Individualisierung« (FU Berlin) (2005).
- Robert Pitterle. »›Surviving the Sixties‹: Das Kino der apokalyptischen Subjektivität« (FU Berlin) (2005).
- Daniela Pöder, »Gated Communities: Symptom für einen Verfall der amerikanischen Gesellschaft? Eine kulturwissenschaftliche Betrachtung« (FU Berlin) (2005).
- Jie Rong, »Transnational Mulan: A Chinese Legend in U.S. Literature and Culture« (RU Bochum) (2009).
- Sara Stefanie Schade, »Discourses of Theatricality and Antitheatricality in 19th Century Popular Culture« (FU Berlin) (2005).
- Rebecca Schäfer, »The Fake Monster – Lady Gaga’s Hyper(Real) Performances: (De)Constructing Identity, Gender, and Whiteness« (Univ. Siegen) (2011).
- Sabine Schreiter, »Performativity and Postmodernity: Stardom, Body Cult and Ethnic Indeterminacy from the Glamorous Hollywood Star System to New Hollywood« (FU Berlin) (2005).
- Lina Tegtmeyer, »Moving Around the Urban Blank – Visual Exclusion and the Relation to the Real in Contemporary Picture Postcards of Urban America« (FU Berlin) (2009).
- Alexandra Unrein, »Asien in Hollywood – Hollywood in Asien: Transkulturalität in der Filmbranche in Hollywood, Japan und Hongkong« (FU Berlin) (2005).
- Jessica Weisenstein, »›Spectacles of Horror‹: Race und Gender in amerikanischen Werken der Gothic Fiction des 19. Jahrhunderts« (Univ. Siegen) (2011).
B.A.-Arbeiten mit Auszeichnung
- Kristina Baier, »(Re-)Inventing Time: Theories of Time Travel and Their Fictionalizations« (Univ. Siegen) (2011).
- Melina Bangert, »The Construction of Exile in Ernest Hemingway's A Moveable Feast and The Sun Also Rises« (Univ. Siegen) (2007).
- Christiane Debus, »Jane Austen in Contemporary British Film and Television« (Univ. Siegen) (2008).
- Anja Sabine Di Paolo, »The Animated ›Other‹: Fantasy in Japanese and American Animation Film« (Univ. Siegen) (2010).
- Diana Fischer, »›Cobbler, Stick to Thy Last‹: Reviving Urban Neuroticism in Woody Allen’s Whatever Works (2009)« (Univ. Siegen) (2010).
- Alexandra Franckh, »›There Is No Place Like Home‹: Belonging and Alterity in Contemporary Arab-American Fiction« (Univ. Siegen) (2010).
- Teresa Ginsberg, »The Invention of Otherness: Ethnicity, Transparency and Class in the Female Bildungsroman« (Univ. Siegen) (2011).
- Dennis Kogel, »Ideology and Masculinity in the Contemporary ›Superhero‹ Film Genre« (Univ. Siegen) (2010).
- Mijo Lee, »Die verpasste Liebe in ausgewählten Filmen von Wong Kar-Wai« (Univ. Siegen) (2008).
- Gloria Metz, »›Trying Out,‹ ›Trying On‹: Identity, Queerness, and Consumerism in Sex and the City« (RU Bochum) (2010).
- Florian Nölting, »Randa Jarrar’s A Map of Home: Transculturality and Coming of Age in an Arab-American Bildungsroman« (Univ. Siegen) (2010).
- Laura Otto, »Vampire Fiction Today – Between Citizen and Alien Other« (RU Bochum) (2009).
- Tanja Reiffenrath, »At Borders and Crossroads: Conceptualizing the New Mestiza in Chicana Literature« (Univ. Siegen) (2007/08).
- Nadine Rousseau, »Reisesehnsüchte: Die Suche nach Identität und die Einverleibung des Anderen« (Univ. Siegen) (2006).
- Iris Schäfer, »Female Spaces in Mainstream Gaming« (Univ. Siegen) (2010).
- Julia Schüren, »Dystopian Cities: Multiethnicity as a New Primal Fear in Crash (2004) and Babel (2006)« (Univ. Siegen) (2007).
- Benjamin Ryan Ulonska, »Meta-Genre SciFi Horror: Literaturverfilmungen zwischen Gesellschaftskritik und Propaganda« (Univ. Siegen) (2010).
- Svena von Itter, »Difficult Encounters – Tomson Highway’s Kiss of the Fur Queen and the Stakes of Transculturation« (Univ. Siegen) (2011).
Stefan L. Brandt
M.A.Institut für Amerikanistik
Attemsgasse 25/III, 8010 Graz