Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Inhalt:

Priv.-Doz. Dr.phil. Martin Holtz

Berufliche Tätigkeiten:

03.2024 –

Independent Scholar, Greifswald 

03.2020 – 03.2024

Universitätsassistent mit Doktorat, Institut für Amerikanistik, Karl-Franzens-Universität Graz, Österreich

02.2019 – 02.2020

Unabhängige Forschungs- und Lehrtätigkeit als Privatdozent

07.2018 – 02.2019, 04.2010 – 03.2018

Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Institut für Anglistik/Amerikanistik, Universität Greifswald

04.2018 – 07.2018

Vertretungsprofessor Anglophone Literatur- und Kulturwissenschaften, Institut für Anglistik/Amerikanistik, Universität Greifswald

09.2016 – 10.2016, 09.2014 – 10.2014, 09.2007 – 10.2007

Austauschdozent Widener University, Chester, PA (USA)

10.2008 – 03.2009

Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Institut für Anglistik/Amerikanistik, Universität Jena

10.2006-10.2008

Tutorien und Lehraufträge, Universität Greifswald

Akademischer Werdegang:

03.2022

Umhabilitation, Universität Graz

Venia legendi: Amerikanistik

12.2017

Habilitation, Universität Greifswald

Habilitationsschrift: “War as Action: Constructions of Agency in American Literature on the War of Independence, 1775-1860”

Venia legendi: Anglophone Literatur- und Kulturwissenschaften

10.2006 – 11.2009

Doktorand, Universität Greifswald

Titel der Dissertation: “American Cinema in Transition: The Western in New Hollywood and Hollywood Now”

Betreuer: Prof. Dr. Hartmut Lutz

Abschluss: Dr. phil. (summa cum laude)

10.2001 – 06.2006

Magisterstudium, Universität Greifswald: Anglistik/Amerikanistik (HF), Anglistik (NF), Mathematik (NF)

Titel der Magisterarbeit: "Hollywood at the End of the 20th Century: The Matrix, Fight Club, and American Beauty"

Abschluss: Magister Artium (1,0)

Mitgliedschaften:

Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien

Gesellschaft für Medienwissenschaften

Veröffentlichungen:

Monographien

Constructions of Agency in American Literature on the War of Independence: War as Action, 1775-1860. London, New York: Routledge, 2019.

American Cinema in Transition: The Western in New Hollywood and Hollywood Now. Frankfurt: Peter Lang, 2011.

Artikel

“The Limits of Empowerment: The Woman Soldier in Kayla Williams’s Memoir Love My Rifle More Than You (2005)”. Ladies in Arms: Representations of Shooting Women in Contemporary Popular Culture. Stefanie Schäfer, Theresa Hiergeist (eds.). Bielefeld: Transcript, 2024. 77-97.

“The Western as a Genre of Cultural Mobility”. Humanities 13.1 (2024): 7 (12 pages). <https://doi.org/10.3390/h13010007>. 

“Between Reverence and Rejection: Age and Youth in the Vietnam Era Western”. European Journal of American Culture 42.2-3: Special Issue Lonely Are the Brave: The Western and Post-War America. Mark Jancovich, Helena Bacon (eds.) (2023): 181-195. <https://doi.org/10.1386/ejac_00104_1>.

“The Sounds of War: Reflections on WWI Films of 1930”. Aesthetics of Early Sound Film. Daniel Wiegand (ed.). Amsterdam UP, 2023. 243-260.

Mad Max and the Western”. Studies in Australasian Cinema 17.3 (2023): 141-153. <https://doi.org/10.1080/17503175.2023.2256610>.

“Environmental Change in Poetic Documentary Film”. The Place of Poetics Within Documentary Filming: The Art of Fact. Keith Marley (ed.). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2023. 154-170.

“Adaptation as Emancipation in Edward Albee’s Lolita”. Adaptation 16.3 (2023): 330-348. <https://doi.org/10.1093/adaptation/apad022>.

“The ‘Corkscrew’ Journey of an Adaptation: Cultural Mobility in Hammett, Kurosawa, Leone, and Hill”. Adaptation 15.3 (2022): 348-365. (first published as advance article 2021).  <https://doi.org/10.1093/adaptation/apab021>.

“The Female Avenger in Post-9/11 Westerns”. Women in the Western. Sue Matheson (ed.). Edinburgh UP, 2020. 223-241.

“Sheila Heti”. Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Gegenwartsliteratur. Sebastian Domsch et al. (Hg.). 111. Nachlieferung. München: edition text + kritik, 2020. 24 S. Nachdruck in Kanadische Gegenwartsliteratur. Sebastian Domsch (Hg.). München: edition text + kritik, 2020. 97-120.

„Edward Albee“. Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Gegenwartsliteratur. Sebastian Domsch et al. (Hg.). 107. Nachlieferung. München: edition text + kritik, 2019. 24 S.

“The Relationship between Nature and Technology in Three New Deal Documentaries: The Plow that Broke the Plains, The River, and The City”. Modernities and Modernization in North America. Ruth Mayer, Ilka Brasch (eds.). Heidelberg: Winter, 2018. 289-305.

“Machines in the Garden: Technology and the Western in the 1960s and 70s”. A Fistful of Icons: Essays on Frontier Fixtures of the American Western. Sue Matheson (ed.). Jefferson: McFarland, 2017. 198-212.

“Westerns and War Films: American Sniper as a Genre Hybrid”. Studia Filmoznawcze (Film Studies) 38 (2017). 105-119.

“The Western in Times of War: Open Range and Seraphim Falls as Post-9/11 Films”. Violence and Open Spaces: The Subversion of Boundaries and the Transformation of the Western Genre. Stefanie Müller, Christa Buschendorf, Katja Sarkowsky (eds.). Heidelberg: Winter, 2017. 93-105.

Adaptation: Interpretation”. Film. Bild. Wirklichkeit.: Reflektion von Film – Reflexion im Film. Hg. Thomas Metten und Michael Meyer. Köln: Herbert von Halem, 2016. 246-264. 

“‘You Must Pay for Everything in This World One Way or Another’: The Economics of Justice in True Grit”. The Post-2000 Film Western. Marek Paryz, John Leo (eds.). Houndmills: Palgrave Macmillan, 2015. 36-50.

“The ConMan and the Close-Up: Imposture in Paul Thomas Anderson’s There Will Be Blood”. Fake Identity?: The Impostor Narrative in North American Culture. Caroline Rosenthal, Stefanie Schäfer (eds.). Frankfurt: Campus, 2014. 177-191.

“The Pathological Protagonist in Recent Films by Martin Scorsese”. American Lives. Alfred Hornung (ed.). American Studies: A Monograph Series 234. Heidelberg: Winter, 2013. 507-520.

The Proposition”. Teaching Contemporary Literature and Culture 3: Film Part II. Susanne Peters, Klaus Stierstorfer, Dirk Vanderbeke, Laurenz Volkmann (eds.). Trier: WVT, 2013. 527-541.

„Die Frontier als Konfliktraum im Western“. Störungen im Raum – Raum der Störungen. Christoph Gansel, Pawel Zimniak (Hg.). Heidelberg: Winter, 2012. 267-288.

“Genre Pastiche and Gender Performance in Contemporary Hollywood Westerns: Cold Mountain, Deadwood, and Brokeback Mountain”. Explorations and Extrapolations: Applying English and American Studies. Alexander Brock, Uwe Küchler, Anne Schröder (eds.). Münster: LIT Verlag, 2011. 55-78.

“John Ford’s Indians and Their Relevance for Today”. North America in the 21st Century: Tribal, Local, and Global. Kerstin Knopf (ed.). Trier: WVT, 2011. 305-322.

“Guter Cowboy, schlechter Cowboy”. Filmkalender 2010. Mark Stöhr (Hg.). Marburg: Schüren, 2009. n.p.

“Deadwood: Amerika zwischen Wildnis und Zivilisation”. Was bisher geschah: Serielles Erzählen im zeitgenössischen amerikanischen Fernsehen. Sascha Seiler (Hg.). Köln: Schnitt – Der Filmverlag, 2008. 68-79.

Rezensionen

Rev. of Temporality in American Filmic Autobiography: Cinema, Automediality and Grammatology with Film Portrait and Joyce at 34. Nadja Gernalzick. Amerikastudien 64.1 (2019). <https://amst.winter-verlag.de/article/amst/2019/1/19/display/html>.

“Western Masculinities Past and Present” (Rev. of Masculinities in American Western Films: A Hyper-Linear History. Emma Hamilton). Papers on Language and Literature 54.1 (2018). 109-113.

Rev. of Spoiler Alert!: Mind-Tricking Narratives in Contemporary Hollywood Film. Cornelia Klecker. Amerikastudien 61.3 (2016). <http://dgfa.de/cornelia-klecker-spoiler-alert-mind-tricking-narratives-in-contemporary-hollywood-film-heidelberg-winter-2015-172-pp/>.

Rev. of Über Hochstapelei: Perspektiven auf eine kulturelle Praxis. Wieland Schwanebeck (Hg.). Anglistik 27.1 (2016). 193-195.

„A bloody normal bloke who likes a bit of torture“ (Rezension des Films Chopper). Schnitt Online. 2.Dez.2011. <http://www.schnitt.de/231,6976,01>.

„Night and the City“ (Rezension des Films Asphalt-Dschungel). Schnitt Online. 2.Jun.2011. <http://www.schnitt.de/236,6777,01>.

„Für eine Handvoll australische Dollar“ (Rezension des Films Red Hill). Schnitt Online. 9.Mar.2011. <http://www.schnitt.de/231,6634,01>.

„All that Cinema Allows“ (Rezension des Films All that Heaven Allows). Schnitt Online. 30.Sep.2010. <http://www.schnitt.de/236,6380,01>.

„Birthday of the Dead“ (Rezension des Buchs George A. Romero und seine Filme). Schnitt – Das Filmmagazin 58. 2/2010. 88. <http://www.schnitt.de/232,6170,01>.

„Is That You, John Wayne? Is This Me?” (Rezension des Films Der schwarze Falke). Schnitt Online. 6.Apr.2010. <http://www.schnitt.de/236,6107,01>.

„Come Back, Shane!“ (Rezension des Films Mein großer Freund Shane). Schnitt Online. 31.Mär.2010. <http://www.schnitt.de/236,6104,01>.

„Take ‘Em to Missouri, Matt” (Rezension des Films Red River). Schnitt Online. 31.Mär.2010. <http://www.schnitt.de/236,6103,01>.

„Ride the Low Country“ (Rezension des Films Bring mir den Kopf von Alfredo Garcia). Schnitt Online. 30.Mär.2010. <http://www.schnitt.de/236,6100,01>.

„Ballern um des Ballerns Willen“ (Rezension des Films Predator). Schnitt Online. 13.Jan.2010. <http://www.schnitt.de/236,5991,01>.

„Filmlektüre als Pastiche“ (Rezension des Buchs Sergio Leone – Es war einmal in Europa). Schnitt – Das Filmmagazin 57. 1/2010. 72. <http://www.schnitt.de/232,5986,01>.

„Hollywood greift an, und seit 5.45 Uhr wird zurückgeschossen“ (Rezension des Buchs Hollywood greift an!). Schnitt Online. 23.Dez.2009. <http://www.schnitt.de/232,5968,01>.

„Logos statt Pathos“ (Rezension des Buchs Kinopathos). Schnitt Online. 23.Dez.2009. <http://www.schnitt.de/232,5957,01>.

„Essentielles Kino“ (Rezension des Films Vertigo). Schnitt Online. 16.Dez.2009. <http://www.schnitt.de/236,5964,01>.

„‘It’s all a game anyway‘“ (Rezension des Films Leoparden küsst man nicht). Schnitt Online. 9.Dez.2009. <http://www.schnitt.de/236,5955,01>.

„Mit dem Sarg nach Westen“ (Rezension des Films Django). Schnitt Online. 2.Okt.2009. <http://www.schnitt.de/236,5839,01>.

„Heil Hollywood“ (Rezension des Films Starship Troopers). Schnitt Online. 17.Sep.2009. <http://www.schnitt.de/236,5806,01>.

„The True Story of Wyatt Earp“ (Rezension des Films Tombstone). Schnitt Online. 15.Sep.2009. <http://www.schnitt.de/231,5804,01>.

„The Law and the Land“ (Rezension des Films Appaloosa). Schnitt Online. 14.Sep.2009. <http://www.schnitt.de/231,5768,01>.

„Was das Kino erlaubt“ (Rezension des Buchs Das Gefühl der Gefühle: Zum Kinomelodram). Schnitt Online. Jan.2008. <http://www.schnitt.de/232,5278,01>.

„Eine ganz normale Familie“ (Rezension des Films Mein Schatz, unsere Familie und ich). Schnitt Online. 4.Dez.2008. <http://www.schnitt.de/202,3617,01>.

„Alles für die Familie“ (Rezension des Films Helden der Nacht). Schnitt – Das Filmmagazin 49. 1/2008. 46. <http://www.schnitt.de/202,3170,01>.

„Alles nur Fassade“ (Rezension des Films Tödliche Versprechen). Schnitt Online. 24.Dez.2007. <http://www.schnitt.de/202,3119,01>.

„Reprint the Legend“ (Rezension des Films Die Ermordung des Jesse James durch den Feigling Robert Ford). Schnitt Online. 22.Okt.2007. <http://www.schnitt.de/202,3044,01>.

„Warten auf den Zug“ (Rezension des Films Todeszug nach Yuma). Schnitt – Das Filmmagazin 48. 4/2007. 48. <http://www.schnitt.de/202,3106,01>.

Vorträge:

"The Meta-Cinema of Paul Verhoeven's Hollywood Films". Paul Verhoeven@85. Bangor (UK). 8.Sep.2023.

“Recovering Edward Albee’s Lolita”. Reconnecting and Recovering: the second virtual joint conference of the Literature/Film Association and the Association of Adaptation Studies. 16.Feb.2023.

“The Limits of Empowerment: The Woman in Arms in Kayla Williams’s Memoir Love My Rifle More Than You (2005)”. Ladies in Arms: Representations of Shooting Women in Contemporary Popular Culture. Wien. 19.Oct.2022.

“‘All Is Clear, Open, Fluent’: The Sea in Revolutionary War Fiction”. Appalling Ocean, Verdant Land: America and the Sea: ASANOR Conference 2022. Bodø. 30.Sep.2022.

“Flying over a Lynching: Constructions of Group Identity in Ralph Ellison’s ‘A Party Down at the Square’”. Flyover Fictions. Innsbruck. 27.May.2022.

Mad Max and the Western”. Distant Shores: International Perspectives on the Australian New Wave. London (Online). 30.Oct.2021.

“Between Reverence and Rejection: Age and Youth in the Vietnam Era Western”. Lonely Are the Brave: The Western and Post-War America. Norwich (Online). 17.Jun.2021.

“The ‘Corkscrew’ Journey of an Adaptation”. Journeys: Memory and Migration: Association of Adaptation Studies Annual Conference. Edinburgh (Online). 10.Jun.2021.

“The Sounds of War: Reflections on American War Films of 1930”. Aesthetics of Early Sound Film: Media Change Around 1930. Zürich (Online). 4.Jun.2021.

“Order vs. Chaos in Spartacus”. Spartacus@60: An Online Symposium. 21.Dec.2020.

“Constructions of Agency in Catharine Maria Sedgwick’s The Linwoods (1835)”. Catharine Maria Sedgwick Society Webinar. 28.Aug.2020.

“Environmental Change in Poetic Documentary Film”. Cultural Responses to Environmental Change. Greifswald. 8.Nov.2019.

“The Soldier Group in the Combat Film: Agency and Ideology”. U.S. Culture as Popular Culture: 66. Jahrestagung der DGfA. Hamburg. 14.Jun.2019.

“The Female Avenger in Post-9/11 Westerns”. Gastvortrag zum Seminar „How the West Was Won – and Lost“. Jena. 14.Jan.2019.

“Grenzüberschreitung als Kriegsmetapher in Sicario”. Grenzüberschreitendes Kino: 23. Internationales Bremer Symposium zum Film. Bremen. 28.Apr.2018.

“When Camp Takes Over: Two Musical Numbers in Strictly Ballroom and The Adventures of Priscilla: Queen of the Desert and What They Tell Us About Australian Cinema”. When the Music Takes Over: Musical Numbers in Film and Television. Salzburg. 9.Mar.2018.

“The Relationship between Nature and Technology in Three New Deal Documentaries: The Plow that Broke the Plains, The River, and The City”. Modernities and Modernization in North America: 64 Jahrestagung der DGfA. Hannover. 10.Jun.2017.

“Der Western seit 9/11”. Gastvortrag für die Nordamerikafreunde e.V. Greifswald. 7.Okt.2015.

“‘You Must Pay for Everything One Way or Another’: The Economics of Revenge in True Grit’”. Reflections on Revenge. Leicester (UK). 4.Sep.2015.

“War and Agency in Stephen Crane’s and John Huston’s The Red Badge of Courage”. Gastvortrag im Rahmen des Greifswalder Austauschprogramms mit der Widener University. Chester, PA (USA). 17.Sep.2014.

“Narrative Situation and Agency in Stephen Crane’s and John Huston’s The Red Badge of Courage”. Film Adaptation: A Dialogue Among Approaches: International Conference. Greifswald. 19.Apr.2013.

“The Western as Transnational Genre”. Popular Culture on the Move: Transnational Aspects of the Popular in America through the Centuries: An International and Interdisciplinary Workshop. Oldenburg. 12.Okt.2012.

“The Pathological Protagonist in Recent Films by Martin Scorsese”. American Lives: 59. Jahrestagung der DGfA. Mainz. 2.Jun.2012.

“The ConMan and the Close-Up: Imposture in Paul Thomas Anderson’s There Will Be Blood”. Fake Identities?: Impostors, ConMen, Wannabes in North American Culture: An International Symposium. Jena. 26.Apr.2012.

“The Western since 9/11”. Gastvortrag zum Seminar „How the West Was Won: The American Western“. Jena. 1.Feb.2012. Gastvortrag im Rahmen der Vorlesungsreihe „Culture Vultures“. Szczecin. 23.Mai.2012. Gastvortrag im Rahmen des Greifswalder Austauschprogramms mit der Widener University. Chester, PA (USA). 15.Sep.2016.

„Die Frontier als Konfliktraum im Western“. Störungen im Raum – Raum der Störungen: Wissenschaftliche Tagung am Zentrum für Deutschsprachige Gegenwartsliteratur und Medien. Zielona Gora (Polen). 24.Feb.2011.

“The Western as a Reflection of Contemporary America”. Gastvortrag im Rahmen des Greifswalder Austauschprogramms mit der Widener University. Chester, PA (USA). 17.Sep.2007.

 “David Cronenberg’s A History of Violence: A Canadian’s Look at the USA”. Greifswald Canadian Studies Conference. Greifswald. 4.Mai.2007.

Seminare/Vorlesungen

-  S “A History of the Western Film”

-  PS “American Film Genres”

-  PS “American Women Writers”

-  HS “New Hollywood” (2x)

-  PS “Huckleberry Finn and American Realism”

-  PS “American Renaissance: Literature in the Age of Romanticism” (2x)

-  HS “Adaptations: Literature into Film” (2x)

-  PS “The Frontier in American Literature and Film”

-  VL “Introduction to Literary Studies” (7x)

-  S “America’s Wars in Literature and Film”

-  S “The City in American Literature and Film”

-  S “Modernism: American Literature between the World Wars”

-  S “Nature in Canadian Literature”

-  PS “American Poetry” (2x)

-  HS “Race and Racism in American Literature and Film” (2x)

-  S “American Gothic Fiction”

-  S “Herman Melville: Moby Dick

-  HS “The Politics of Gender and Sexuality in Hollywood Cinema” (2x)

-  S “Literature of the American South”

-  S “Global Shakespeare” (mit Conny Loder)

-  PS “American Realism and Naturalism” (2x)

-  S “American Literature and Film in the 1950s”

-  S “African American Literature” (2x)

-  S “American Literature and Film in the 1960s”

-  PS “The American Dream in Literature”

-  S “Australian Film”

-  S “Labor and Class Politics in American Film” (mit Dr. Rachel Batch)

-  S “The American Revolution in Literature”

-  S “American Documentary Film” (2x)

-  S “The American Civil War in Literature”

-  S “The Western”

-  PS “Mark Twain: Tom Sawyer and Huckleberry Finn” (2x)

-  S “The American Horror Film” (2x)

-  S “The American Film Musical” (2x)

-  HS “American Feminist Literature”

-  S “Stanley Kubrick”

-  S “Alfred Hitchcock”

-  PS “Introduction to Literary Studies I (Poetry)” (5x)

-  PS “Introduction to Paradigms of Film Theory and Analysis” (4x)

-  PS “Introduction to Literary Studies II (Prose and Drama)” (3x)

Betreute Abschlussarbeiten

25 Staatsexamen (+ 14 Zweitgutachten)

12 Bachelor (+ 9 Zweitgutachten)

2 Master (+ 1 Zweitgutachten)

(3 Magister Zweitgutachten)

Priv.-Doz. Dr.phil.

Martin Holtz

Institut für Amerikanistik


Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Zusatzinformationen:

Ende dieses Seitenbereichs.