Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Inhalt:

Publikationen

Monographien

  1. The Culture of Corporeality: Aesthetic Experience and the Embodiment of America, 1945-1960. Heidelberg: Carl Winter Verlag, 2007.
  2. Inszenierte Männlichkeit: Körperkult und ›Krise der Maskulinität‹ im spätviktorianischen Amerika. Berlin: WVB, 2007.
  3. Männerblicke. Zur Konstruktion von ›Männlichkeit‹ in der Literatur und Kultur der amerikanischen Jahrhundertwende. Stuttgart: Metzler (M & P), 1997. Rezension von Prof. M. David Samson (Worcester Polytechnic Institute), The Journal of American History 86.2 (Sep. 1999).

  

Herausgeberschaften

  1. Fantastic Cities: Urban Spaces in Science Fiction, Fantasy, and Horror. Hrsg. mit Stefan Rabitsch und Michael Fuchs. Jackson: Univ. of Mississippi Press. Unter Vertrag. Erscheint 2018.
  2. Animals in American Television. Hrsg. mit Michael Fuchs. Special Issue European Journal of American Studies. Unter Vertrag. Erscheint 2018. 
  3. Ecomasculinities in Real and Fictional North America: The Flourishing of New Men. Hrsg. mit Ruben Cenamor. Lanham: Lexington Book [Rowman & Littlefield]. Unter Vertrag. Erscheint 2018.
  4. Space Oddities: Urbanity, American Identity, and Cultural Exchange. Hrsg. mit Michael Fuchs. Wien & Münster: LIT Verlag. Unter Vertrag. Erscheint 2017.
  5. In-Between: Liminal Spaces in Anglo-Canadian Literature. Canadiana Series. New York et al.: Peter Lang. Unter Vertrag. Erscheint 2017.
  6. Transcultural Spaces: Challenges of Urbanity, Ecology, and the Environment in the New Millennium. Hrsg. mit Winfried Fluck und Frank Mehring. Special issue of REAL: Year­book of Research in English and American Literature, Bd. 26. Tübingen: Gunter Narr, 2010. 
  7. Making National Bodies: Cultural Identity and the Politics of the Body in (Post-)Revolutionary America. Hrsg. mit Astrid M. Fellner. Trier: WVT, 2010.
  8. Transnational American Studies. Hrsg. mit Winfried Fluck und Ingrid Thaler. Special issue of REAL: Year­book of Research in English and American Literature, Bd. 23. Tübingen: Gunter Narr, 2007.
  9. Film as Symbolic Action: Douglas Sirks ›Imitation of Life‹ (1959) als Paradigma kultureller Selbstverständigung im Amerika der 1950er Jahre. Berlin: John F. Kennedy-Institut für Nordamerikastudien, Freie Universität Berlin, Working-Paper No. 119, 1999.

Wissenschaftliche Aufsätze, Buchkapitel und kürzere Arbeiten

  1. »Time Ravel: Time Ravel: History, Metafiction, and Immersion in Stephen King’s 11/22/63.« Beyond Horror: The Modern Stephen King Canon. Eds. Philip L. Simpson & Patrick McAleer. Lanham, Maryland: Lexington Books. Erscheint per Vertrag 2018 [peer-reviewed].
  2. »Introduction: Ecomasculinities in North American Literary and Cultural Practice« (with Rubén Cenamor). Negotiating New Forms of Male Gender Identity in North America. Eds. Stefan L. Brandt & Rubén Cenamor. Lanham: Lexington Books [Rowman & Littlefield]. Erscheint per Vertrag 2018.

  3. »The Wild Ones: Ecomasculinities in the American Literary Imagination.« Ecomasculinities in Real and Fictional North America: The Flourishing of New Men. Eds. Stefan L. Brandt & Rubén Cenamor. Lanham: Lexington Books [Rowman & Littlefield]. Erscheint per Vertrag 2018.

  4. »Animals in American Television: Introduction to the Special Issue« (with M. Fuchs). Eds. Michael Fuchs & Stefan L. Brandt. Special Issue European Journal of American Studies. Erscheint vertraglich 2018.

  5. »Horsing Around: Carnivalesque Humor and the Aesthetics of Dehierarchization in Mister EdAnimals in American Television. Eds. Michael Fuchs & Stefan L. Brandt. Special Issue European Journal of American Studies  [peer-reviewed]. Erscheint vertraglich 2018.

  6. »›Riddles of the Painful Earth‹: Mark Twain, William Dean Howells, and the Aesthetics of the Commonplace«. Revisionist Approaches to American Realism and Naturalism. Eds. Jutta Ernst, Sabina Matter-Seibel, and Klaus Schmidt. Unter Vertrag. Erscheint 2018 [peer-reviewed]. 
  7. »History, Time, and Lived Experience in Toni Morrison's Beloved (1987), Jazz (1992), and Paradise (1997)«. ZAA (Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik) 4 (Dez. 2017) [peer-reviewed].  Im Erscheinen.
  8. »The Canadian Cultural Imaginary and Its Liminal Aesthetics«. In-Between: Liminal Spaces in Canadian Literature and Culture. Hrsg. S.L. Brandt. Canadiana Series. New York et al.: Peter Lang, 2017. 11-31. Im Erscheinen. 
  9. »Open Doors, Closed Spaces: The Transatlantic Imaginary in American City Writing from Post-Revolutionary Literature to Modernism«. Cities and the Circulation of Culture in the Atlantic World. Hrsg. Leonard Van Morze and Elizabeth Fay. New York: Palgrave Macmillan, 2017 179-205 [peer-reviewed]. 
  10. »The American Revolution and Its Other: Mimicry and Specularity as Performative Devices in Indigenous Resistance Writing from William Apess to Sherman Alexie«. AAA (Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik) 42.1 (2017): 35-56 [peer-reviewed].   
  11. »The Wild, Wild World: Masculinity and the Environment in the American Literary Imagination.« Masculinities and Literary Studies: Intersections and New Directions. Hrsg. Joseph M. Armengol, Martha Bosch-Vilarrubias, Àngels Carabí, and Teresa Requena-Pelegrí. Series ›Routledge Advances in Feminist Studies and Intersectionality‹, gen. eds. Jeff Hearn and Nina Lykke. New York: Routledge, 2017. 133-143.   
  12. »The Algerine Dilemma: (Cons)Piracy and the Specter of North Africa in Early U.S. Barbary Captivity Narratives«. Hemispheric Encounters: The Early United States in a Transnational Perspective. Hrsg. Gabriele Pisarz-Ramirez & Markus Heide. Frankfurt a.M., New York, et al.: Peter Lang, 2016. 157-171 [peer-reviewed]. 
  13. »›One of Those Guys in the Movies‹: Juvenile Rebellion and Carnal Subjectivity in J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye«. Polish Journal for American Studies 10 (2016): 49-64 [peer-reviewed]. 
  14. »›Not a puzzle so arbitrarily solved‹: Queer Aesthetics in Alice Munro's Short Fiction.« Zeitschrift für Kanadastudien 36 (2016): 28-41 [peer-reviewed]. 
  15. »A Farewell to the Senses? Hemingway, Remarque, and the Aesthetics of World War I«. North America, Europe and the Cultural Memory of the First World War. Hrsg. Martin Löschnigg und Karin Kraus. Heidelberg: Winter Verlag, 2015, 215-225.
  16. »Scale, Media Transfer, and Bodily Space in ›Giant Movies‹ of the Fifties«. Transmediality and Transculturality. Hrsg. Nadja Gernalzick & Gabriele Pisarz-Ramirez. Heidelberg: Carl Winter Verlag, 2013, 349-367.
  17. »Trafficking in Blackness? The Coolness of ›Black‹ and the Politics of Ethnic Marketing«. Is It Cause It’s Cool? Affective Encounters with American Culture. Hrsg. Astrid M. Fellner, Susanne Hamscha, Klaus Heissenberger, and Jennifer J* Moos. Wien & Münster: LIT Verlag, 2013, 201-224 [peer-reviewed].     
  18. »Sex, Lügen und Video-Clips: Szenarien krisenhafter Männlichkeit in der zeitgenössischen Populärkultur«. In: Die Krise als Erzählung: Transdisziplinäre Perspektiven auf ein Narrativ der Moderne. Hrsg. Walburga Hülk, Uta Fenske und Gregor Schuhen. Berlin und Bielefeld: transcript, 2013, 189-204.
  19. »Guy Maddin, My Winnipeg (2007)«. In: Film: Part II. Hrsg. Susanne Peters, Klaus Stierstorfer, Dirk Vanderbeke, Laurenz Volkmann. Trier: WVT, 2013, 481-505.
  20. »Portable Blackness: Troubled Ethnicities in American Popular Music from Elvis Presley to Eminem«. Proceedings of the 6th World Congress of the International American Studies Association (IASA). Hrsg. Sonia Torres. Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, Brasilien. Juni 2011.
  21. http://www.historia.uff.br/iasa2011/sites/default/files/panel/pdf/configurations-race-and-ethnicity-21st-century-cultural-imaginaries-representational-politics-and-c.pdf
  22. »American Cultural ImagiNation: The New Americanists and the Bush Revolution« (mit Alexander Vazansky). In: American Studies / Shifting Gears. Hrsg. B. Christ, C. Kloeckner, E. Schäfer-Wünsche, M. Butter. Heidelberg: Carl Winter Verlag, 2010, 65-88.
  23. »TransAmerica? Cultural Hybridity and Transgendered Desire from the Colonial Era to Modernity«. In: Trans/American, Trans/Oceanic, Trans/lation: Issues in International American Studies. Hrsg. João Ferreira Duarte, Marta Pacheco Pinto, & Susana Araújo. Cambridge, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2010, 247-261 [peer-reviewed]. 
  24. »Transcultural Spaces« (mit Winfried Fluck & Frank Mehring). Transcultural Spaces: Challenges of Urbanity, Ecology, and the Environment in the New Millennium. Hrsg. Stefan L. Brandt, Winfried Fluck und Frank Mehring. REAL: Year­book of Research in English and American Literature, Bd. 26. Tübingen: Gunter Narr, 2010, ix-xviii.
  25. »Open City, Closed Space: Metropolitan Aesthetics in American Literature from Brown to DeLillo«. Transcultural Spaces: Challenges of Urbanity, Ecology, and the Environment in the New Millennium. Hrsg. Stefan L. Brandt, Winfried Fluck und Frank Mehring. REAL: Year­book of Research in English and American Literature, Bd. 26. Tübingen: Gunter Narr, 2010, 121-144.
  26. »Making the Body, Making America« (with Astrid M. Fellner). In: Making National Bodies: Cultural Identity and the Politics of the Body in (Post-) Revolutionary America. Hrsg. Stefan L. Brandt & Astrid M. Fellner. Trier: WVT, 2010, 1-7.
  27. »Exploring the ›Heart of the Wilderness‹: Cultural Self-Fashioning and the Aesthetics of the Body in Charles Brockden Brown’s Edgar Huntly, or, Memoirs of a Sleep-Walker«. In: Making National Bodies: Cultural Identity and the Politics of the Body in (Post-) Revolutionary America. Hrsg. Stefan L. Brandt & Astrid M. Fellner. Trier: WVT, 2010, 121-140.
  28. »The American Dream as a Tall Tale: Storytelling and Cultural Mythology in F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby and the Coen Brothers’ Fargo«. In: Almighty Dollar: Papers and Lectures from the Velden Conference. Hrsg. Heinz Tschachler, Eugen Banauch, Simone Puff. Wien & Münster: LIT Verlag, 2010, 223-235 [peer-reviewed]. 
  29. »The City as Liminal Space: Urban Visuality and Aesthetic Experience in Postmodern U.S. Literature and Cinema«. Amerikastudien – American Studies 54.4 (2009): 553-581 [peer-reviewed].   
  30. »›The Finest Type of Existing Marriage‹: Family and Nationhood in Theodore Roosevelt’s Speeches and Writings«. In: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik (AAA) 34.2 (2009): 269-291 [peer-reviewed]. Wiederveröffentlicht in The American Presidency. Hrsg. Wilfried Mausbach, Dietmar Schloss, and Martin Thunert. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012, 229-254.
  31. »›One Should Be a Work of Art‹: Selbststilisierungsprozesse bei Dandys gestern und heute« (mit Martina Krebs). In: Der fremdsprachliche Unterricht · Englisch (›Fashion‹). Hrsg. Anette Pankratz & Jutta Rymarczyk. Bd. 102 (Nov. 2009): 42-44 [peer-reviewed]. 
  32. »The Culture of Corporeality: Aesthetic Experience and the Embodiment of America, 1945-1960«. In: English and American Studies in German. Summaries of Theses and Monographs – A Supplement to Anglia. Tübingen: Niemeyer (2008): 137-139.
  33. »Staged Masculinity: Body Cult and ›Crisis of Manhood‹ in Late Victorian America«. In: English and American Studies in German. Summaries of Theses and Monographs – A Supplement to Anglia. Tübingen: Niemeyer (2008): 134-137.    
  34. »The Challenges of Transnational American Studies« (mit Winfried Fluck & Ingrid Thaler). In: Transnational American Studies. Hrsg. W. Fluck, S. Brandt & I. Thaler. Special issue of REAL: Year­book of Research in English and American Literature, Band 23. Tübingen: Gunter Narr, 2007, 1-7.
  35. »Kino als Karneval der Männlichkeit: (Selbst-)Ironie und Intertextualität in den frühen James-Bond-Filmen«. In: Das kleine Bond-Buch: From Cultural Studies with Love. Hrsg. Ellen Grünkemeyer, Martina Iske, Jürgen Kramer, Anette Pankratz & Claus-Ulrich Viol. Marburg: Schüren Verlag, 2007, 121-37.
  36. »The Literary Text as a ›Living Event‹: Visceral Language and the Aesthetics of Rebellion in J. D. Salinger’s The Catcher in the Rye«. In: Rebels without a Cause? Renegotiating the American 1950s. Hrsg. Gerd Hurm & Ann-Marie Fallon. Oxford, Bern, et al: Peter Lang, 2007, 31-56.
  37. »A Room Far Out: Ethnic/Sexual Borderlands and the Discursive Limits of Space in James Baldwin’s Giovanni’s Room«. In: Masculinities, Femininities, and the Power of the Hybrid in U.S. Narratives: Essays on Gender Borders. Hrsg. Nieves Pascual Soler, Laura Alonso-Gallo & Francisco Collado Rodríguez. Heidelberg: Carl Winter Verlag, 2007, 173-89 [peer-reviewed]. 
  38. »›Surface, Surface, Surface‹: Image Creation, Commodity Fetishism, and the Fragmentation of the Post­modern Subject«. In: Worlds in the Making: Constructivism and Postmodern Knowledge. Hrsg. Edyta Lorek-Jezińska, Teresa Siek-Piskozub, and Katarzyna Wiêckowska. Torun: Nicolaus Copernicus University Press, 2006, 315-23 [peer-reviewed]. 
  39. »Performanz und Selbstermächtigung: Zur Ästhetik des Körperlichen bei James Dean«. In: James Dean lebt! Jugendkultur und Starkult in Film und Musik, 1950-2000. Hrsg. Werner Kremp, unter Mit­arbeit von Charlotte Gerken und Peter Sommerlad. Trier: WVT, 2006, 11-52.
  40. »White Bo(d)y in Wonderland: Cultural Alterity and Sexual Desire in Where East Is East«. In: The Films of Tod Browning. Hrsg. Bernd Herzogenrath. New York: Black Dog Publications, 2006, 129-49.
  41. »Hawthorne’s Negative Romanticism: Aesthetic Self-Reflection and the Discursivity of Storytelling in ›Rappaccini’s Daughter‹«. In: Aesthetic Transgressions. Hrsg. Thomas Claviez, Ulla Haselstein & Sieglinde Lemke. Heidelberg: Carl Winter Verlag, 2006, 195-220.
  42. »Astronautic Subjects: Postmodern Identity and the Embodiment of Space in American Science Fiction«. In: Gender Forum 16 (Issue »Gender Roomours II: Gender and Space«) (Winter 2006/07)
    http://www.genderforum.org/wp-content/uploads/2017/05/200616_GenderRoomoursII.pdf [peer-reviewed]. 
  43. »Polysemantik und Entropie: Zur Ästhetik der Ambiguität bei Henry James und Thomas Pynchon«. In: Literaturwissenschaftliches Jahrbuch 46 (2005): 303-29 [peer-reviewed].   
  44. »›A Twilight of the Gods‹: History, Subversion, and the Spectacle of Utopia in Contemporary American Culture«. In: Millennial Perspectives: Lifeworlds and Utopias. American Studies: A Mono­graph Series. 102. Hrsg. Brigitte Georgi-Findlay & Hans-Ulrich Mohr. Heidelberg: Winter, 2003, 131-41.
  45. »›Acting Heroes‹: Heroes, Homos, and the Postmodern in Recent Hollywood Cinema«. In: Masculinities — Maskulinitäten: Mythos – Realität – Repräsentation – Rollendruck. Hrsg. Therese Steffen. Stuttgart & Weimar: Metzler, 2002, 92-99.
  46. »American Culture X: Identity, Homosexuality, and the Search for a New American Hero«. In: Subverting Masculinity: Hegemonic and Alternative Versions of Masculinity in Contemporary Culture. Hrsg. Russell West & Frank Lay. Amsterdam & Atlanta: Rodopi, 2000, 67-93.
  47. »Das andere Element: Wie in Luc Bessons The Fifth Element mit Sex Politik und aus Politik Sex gemacht wird«. In: diskus 7 (2000): 64-72.
  48. »Film as Symbolic Action: Eine Einführung zum Reader«. In: Film as Symbolic Action: Douglas Sirks ›Imitation of  Life‹ (1959) als Paradigma kultureller Selbstverständigung im Amerika der 1950er Jahre. Hrsg. Stefan L. Brandt. Berlin: John F. Kennedy-Institut für Nordamerikastudien, FU Berlin, 1999, 1-20.
  49. »›Getting to Know the Enemy‹: Zur Entwicklung der Amerikastu­dien von der Weimarer Republik zum Dritten Reich und im Deutschland der Nachkriegszeit«. In: Arbeitsblätter der Heinrich-Böll-Stiftung 4 (1995): 13-23.            

 

Lexikonbeiträge

  1. »Gay Liberation«. In: Metzler Lexikon Gender Studies, Geschlechterforschung: Ansätze — Personen — Grundbegriffe. Hrsg. Renate Kroll. Stuttgart & Weimar: Metzler, 2002. 136-137.
  2. »Homosexualität«. In: Metzler Lexikon Gender Studies, Geschlechterforschung: Ansätze — Personen — Grundbegriffe. Hrsg. Renate Kroll. Stuttgart & Weimar: Metzler, 2002. 180-181.
  3. »Schwulenbewegung«. In: Metzler Lexikon Gender Studies, Geschlechterforschung: Ansätze — Personen — Grundbegriffe. Hrsg. Renate Kroll. Stuttgart & Weimar: Metzler, 2002. 353.

 

Rezensionen (alphabetisch)

  1. Boesenberg, Eva. Money and Gender in the American Novel, 1850-2000 (Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2010). In: Querelles-net: Rezensionszeitschrift für Frauen- und Geschlechterforschung 12.1 (2011). http://www.querelles-net.de/index.php/qn/article/view/925/907.
  2. Breinig, Helmbrecht. Mark Twain: Eine Einführung in sein Werk. Darmstadt: WBG, 2011. In: Archiv für das Studium der Neueren Sprachen und Literaturen. Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen. Hrsg. Jens Haustein, Christa Jansohn, et al. Bd. 249, 2012, 239-240.
  3. Dabakis, Melissa. Visualizing Labor in American Sculpture: Monuments, Manliness, and the Work Ethic, 1880-1935. (Cambridge et al: Cambridge UP, 1999). In: ZAA: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik. A Quarterly of Language, Literature and Culture 48.4 (Winter 2000/2001): 391-393.
  4. Fitzgerald, F. Scott. The Beautiful and the Damned (Vol. IX of Cambridge Edition of the Works of F. Scott Fitzgerald, Hrsg. James L.W. West, Cambridge: Cambridge UP, 2008) und The Lost Decade. Short Stories from ‘Esquire’, 1936-1941 (Vol. X of Cambridge Edition of the Works of F. Scott Fitzgerald, ed. James L.W. West, Cambridge: Cambridge UP, 2008). In: Editionen in der Kritik (EDK) 10 (2011): 96-107.
  5. Hornung, Alfred, Hrsg. Sexualities in American Culture. (American Studies – A Monograph Series. Bd. 8). (Heidelberg: Winter, 2004). In: Amerikastudien – American Studies 50.1-2 (2005): 301-303.
  6. Hornung, Alfred & Zhao Baisheng, Hrsg. Ecology and Life Writing. (American Studies – A Monograph Series. Bd. 203). (Heidelberg: Winter, 2013). In: Anglia (2015).
  7. Kalb, Christof. Desintegration: Studien zu Friedrich Nietzsches Leib- und Sprachphilosophie. (Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 2000). In: Das Argument 240.2 (2001): 230-232.
  8. Pietrzak-Franger, Monika. Representations of Men in British Visual Culture of the 1990s (Trier: WVT, 2007). In: Visual Culture & Gender 4 (Sep. 2009): 91-95.
  9. Widdig, Bernd. Männerbünde und Massen. Zur Krise männlicher Identität in der Literatur der Moderne. (Opladen: Westdeutscher Verlag, 1992). In: Das Argument 207.6 (1994): 992-994.

Feuilleton und Interviews

  1. »Warum dieser Tuesday in den USA gar so super ist.« Interview mit Webradio der Grazer Universitäten. 01. Mrz. 2016. http://fttr.at/2016/03/01/warum-dieser-tuesday-in-den-usa-so-super-ist.
  2. »›Von Amerika da komm ich her‹? Über den Mythos von den ›amerikanischen‹ Wurzeln des Weihnachtsmanns.« uni-on: Das Onlinemagazin der Uni Graz. 15. Dez. 2015. http://on.uni-graz.at/de/detail/article/von-amerika-da-komm-ich-her.
  3. »Christkind und Santa: Wer hat sie erfunden«. Interview mit Kleine Zeitung. 20. Dez. 2015. http://www.kleinezeitung.at/s/steiermark/4891200/Heisse-Diskussion_Christkind-und-Santa_Wer-hat-sie-erfunden.

 

Univ.-Prof. Mag. Dr.

Stefan L. Brandt

M.A.

Institut für Amerikanistik
Attemsgasse 25/III, 8010 Graz

Telefon:+43 (0)316 380 - 2466
Fax:+43 (0)316 380 - 9768

Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Zusatzinformationen:


Ende dieses Seitenbereichs.