Theses Supervised
PhD Theses (Selection)
- Petra Ederer, »The Empowered Child: Discourses of Childhood in Time Travel Stories for Children and Young Adults« (2016-2020) (Co-Supervision, University of Vienna).
- Georgi, Sonja. »Countering Cyberspace: Technology, Capitalism, and Urban Dystopia in the Works of Alejandro Morales, Larissa Lai, and Nalo Hopkinson« (Univ. Siegen) (2008-2010).
- Hillard, Ann-Sophie. »Aux frontières de l'humain: Hybridité et transgression à l'horizon de la Science-fiction contemporaine germanophone« (since 2018) (Co-Supervision, Université de Straßbourg)
- Iacobescu, Rafaela. »Female Choices of Self-Expression in Contemporary Latino/a Literature and Culture« (Univ. Graz) (since 2014).
- Kipourou, Ioanna. »Challenging Americannness: Borderland Mobility and Cultural Citizenship in Hispanic American Women's Narratives« (Univ. Graz) (since 2014).
- Klecok, Gabriele. »Joseph Pilates‘ Concept of ›Contrology‹ and the Culture of Agency« »Pilates’ Ensouled Bodies – Contrology, Agency, and Physical Fitness in the USA« (FU Berlin, Univ. Graz) (since 2017).
- Meyer, Alexandra. »Reclaiming Age: Discourses of Decline and Women's Narratives of Resistance« (Univ. Graz) (2014).
- Neuwirth, Manuela. »›Life, Liberty, and the Pursuit of Happiness‹ and Their Opposites: Suicide, Mental Illness, and Antinatalism in American Literature and Culture« (Univ. Graz) (since 2019).
- Weber, Stephanie. »Staging the Freak. Das (Un-)Heimliche als Raum und Rahmen für die Inszenierung außergewöhnlicher Körper in deutsch- und englischsprachiger Literatur der Postmoderne. (2019) (Co-Supervision, University of Vienna)
- Zlof Planisek, Jerneja. »Ambiguous Gender Roles in Social Dramas of the American Postwar Era« (Univ. Graz) (since 2014).
Excellent M.A., Diploma, and State Examination Theses
- Simone Bachofner, »Hollywood Film and the Cultural Memory of the Civil War South: Gone with the Wind, Cold Mountain, and Others« (FU Berlin) (2006).
- Kristina Biskup, »(Dis)Continuities of Gender: Femininity in Buffy the Vampire Slayer« (FU Berlin) (2006).
- Alessandra Boller, »Power Relations, Identity, and the Non-Normative Body in Contemporary Irish Literature« (Univ. of Siegen) (2011).
- Nadia Colditz, »›Cavalese‹ und ›Oahu‹: Die transatlantischen und transpazifischen Beziehungen nach Ende des Kalten Krieges im Spiegel zweier Unfälle des US-Militärs« (FU Berlin) (2004).
- Christiane Debus, »The Representation of Trauma: American 9/11 Fiction« (Univ. of Siegen) (2011).
- Anastasiia Fuchs, »Praising the Common Man: Unfolding Nature in John Steinbeck’s The Grapes of Wrath« (Univ. of Graz) (2018).
- Eden Golob, »Sweet as honey and beautiful as a flower? An Ecofeminist Approach to Nature Symbolism in Rupi Kaur’s Poetry milk and honey and the sun and her flowers« (Univ. of Graz) (2020).
- Johanna Grünwald, »I Swore I Wouldn't Go Reality"- Authenticity and Humor in Comedic Mockumentaries on Television«. (Univ. of Graz) (2017).
- Birgit Haugg, »Die ›Krise der Männlichkeit‹ im Hollywood-Film der 1990er Jahre: American Beauty und Fight Club. Eine film- und kulturwissenschaftliche Analyse« (FU Berlin) (2008).
- Lasse Holler, »Triumph des Traumas: Die USA, ihre Kriege, ihre Helden. Der US-amerikanische Weltkrieg-II-Film, Vietnamfilm und Irakfilm« (FU Berlin) (2009).
- Sebastian Husnik, »Religion in U.S. American Slave Narratives« (RU Bochum) (2009).
- Katharina Inthal, »Stereotyping Blackness: The Representation of African Americans in Contemporary u.S. Media and Its Impact on Society« (Univ. of Graz) (2017).
- Birte Jeschke, »Globalisierung / Amerikanisierung / McDonaldisierung: Kulturelle Identitäten und Lebensstile in einer globalen Warenwelt« (FU Berlin) (2006).
- Friederike Kärcher, »The First Chronological Exhibition of American Art in 1872« (FU Berlin) (2005).
- Sabine Lamont, »The Real of an Illusion: Architecture and the Representation of Contemporaneity. Still Learning from Las Vegas« (FU Berlin) (2005).
- Ivonne Lienau, »Museumsmarketing und Ausstellungskonzeption am Beispiel des Jüdischen Museums Berlin und des United States Holocaust Memorial Museums in Washington, D.C.« (FU Berlin) (2005).
- Liliia Makala, »Scary Things: Stephen King’s Subtle Horror as a Critique of U.S. American Society« (Univ. of Graz, 2019).
- Manuela Neuwirth, »Little Green Men in a Gray Area: From the Post/Modern to the Posthuman Extraterrestrial in The X-Files«. (Univ. of Graz) (2019).
- Lena Oschewsky, »Dem Traum wieder Raum geben? Manifestationen amerikanischer Träume und Alpträume in der Stadt Los Angeles in den neueren Filmen von Wim Wenders« (FU Berlin) (2007).
- Susann Park, »Made in America: Das amerikanische Modesystem zwischen Uniformierung und Individualisierung« (FU Berlin) (2005).
- Christian Perwein, »The Good, the Bad, and Everything in Between: Transnational America in the Works of Ryu Murakami« (Univ. of Graz) (2018).
- Robert Pitterle. »›Surviving the Sixties‹: Das Kino der apokalyptischen Subjektivität« (FU Berlin) (2005).
- Daniela Pöder, »Gated Communities: Symptom für einen Verfall der amerikanischen Gesellschaft? Eine kulturwissenschaftliche Betrachtung« (FU Berlin) (2005).
- Jie Rong, »Transnational Mulan: A Chinese Legend in U.S. Literature and Culture« (RU Bochum) (2009).
- Sara Stefanie Schade, »Discourses of Theatricality and Antitheatricality in 19th Century Popular Culture« (FU Berlin) (2005).
- Rebecca Schäfer, »The Fake Monster – Lady Gaga’s Hyper(Real) Performances: (De)Constructing Identity, Gender, and Whiteness« (Univ. of Siegen) (2011).
- Elisabeth Schneider, »Disrupting Hegemonic Heteronormativity through Queer Intervention Strategies: The Negotiation of Queercoding and Queerbaiting in Fandom Spaces« (Univ. Graz) (2018)
- Sabine Schreiter, »Performativity and Postmodernity: Stardom, Body Cult and Ethnic Indeterminacy from the Glamorous Hollywood Star System to New Hollywood« (FU Berlin) (2005).
- Lina Tegtmeyer, »Moving Around the Urban Blank – Visual Exclusion and the Relation to the Real in Contemporary Picture Postcards of Urban America« (FU Berlin) (2009).
- Alexandra Unrein, »Asien in Hollywood – Hollywood in Asien: Transkulturalität in der Filmbranche in Hollywood, Japan und Hongkong« (FU Berlin) (2005).
- Nora Wenzl, »Black Films, White Fear? Whiteness in South-of-the Border Film Noir« (Univ. of Graz) (2015).
- Hannah Wolff, »›Look, Donald Trump’s got broad shoulders.‹ Masculinity in the 2016 U.S. Presidential Elections« (Univ. of Graz) (2018/19)
- Jessica Weisenstein, »›Spectacles of Horror‹: Race und Gender in amerikanischen Werken der Gothic Fiction des 19. Jahrhunderts« (Univ. of Siegen) (2011).
Excellent B.A. Theses
- Kristina Baier, »(Re-)Inventing Time: Theories of Time Travel and Their Fictionalizations« (Univ. of Siegen) (2011).
- Melina Bangert, »The Construction of Exile in Ernest Hemingway's A Moveable Feast and The Sun Also Rises« (Univ. of Siegen) (2007).
- Lisa Buchegger, »›It’s Good to be Bad‹ - The Performance of Villainy in Disney’s Frozen and Zootopia« (Univ. of Graz) (2019).
- Christiane Debus, »Jane Austen in Contemporary British Film and Television« (Univ. f Siegen) (2008).
- Alexandra Franckh, »›There Is No Place Like Home‹: Belonging and Alterity in Contemporary Arab-American Fiction« (Univ. of Siegen) (2010).
- Teresa Ginsberg, »The Invention of Otherness: Ethnicity, Transparency and Class in the Female Bildungsroman« (Univ. of Siegen) (2011).
- Mijo Lee, »Die verpasste Liebe in ausgewählten Filmen von Wong Kar-Wai« (Univ. of Siegen) (2008).
- Gloria Metz, »›Trying Out,‹ ›Trying On‹: Identity, Queerness, and Consumerism in Sex and the City« (RU Bochum) (2010).
- Manuela Neuwirth, »Cancer Culture: The American Way of Death in Breaking Bad and The Big C«. (Univ. of Graz) (2015).
- Florian Nölting, »Randa Jarrar’s A Map of Home: Transculturality and Coming of Age in an Arab-American Bildungsroman« (Univ. of Siegen) (2010).
- Tanja Reiffenrath, »At Borders and Crossroads: Conceptualizing the New Mestiza in Chicana Literature« (Univ. of Siegen) (2007/08).
- Nadine Rousseau, »Reisesehnsüchte: Die Suche nach Identität und die Einverleibung des Anderen« (Univ. of Siegen) (2006).
- Iris Schäfer, »Female Spaces in Mainstream Gaming« (Univ. of Siegen) (2010).
- Julia Schüren, »Dystopian Cities: Multiethnicity as a New Primal Fear in Crash (2004) and Babel (2006)« (Univ. of Siegen) (2007).
- Benjamin Ryan Ulonska, »Meta-Genre SciFi Horror: Literaturverfilmungen zwischen Gesellschaftskritik und Propaganda« (Univ. of Siegen) (2010).
- Svena von Itter, »Difficult Encounters – Tomson Highway’s Kiss of the Fur Queen and the Stakes of Transculturation« (Univ. of Siegen) (2011).
- Nora Wenzl, »Anytown, USA? Examining the Role of Urban Settings in Film Noir, on the Examples of The Asphalt Jungle and Where the Sidewalk Ends« (Univ. of Graz) (2013).